HAT-17-02-2017-00134 Határtalan szecesszió

HAT-17-02-2017-00134 Határtalan szecesszió | KSZC.HU | 2017. október 13.

A projekt megvalósítása során először mi utaztunk Szerbiába (Szabadkára), majd a szabadkai diákok, tanárok érkeztek hozzánk Kaposvárra.

A megérkezés után először a szabadkai Politechnikai Iskola magyar nemzetiségű, a „Határtalan szecesszió” pályázati programban résztvevő diákjaival találkoztunk. Végigvezettek az iskolán, megismerkedtünk az iskola képzési struktúrájával, majd városnézésre indultunk. A szakmai tanárok segítségével a belváros épületein, palotáin megfigyeltük és lefényképeztük a legjellemzőbb szecessziós motívumokat. Rövidebb városnéző sétára még más napokon is sor került; így bejárhattuk a szabadkai városházát, a ferences templomot és a Raichle-palotát is (a legtöbb szecessziós motívumot ezen az épületen találtuk, a közös termék is ezek alapján készült).

Kirándulásainkon eljutottunk Újvidékre, ahol megcsodálhattuk a Duna utcai palotasort, megnéztük a péterváradi várat (melynek a legizgalmasabb része volt a kazamaták megtekintése); jártunk Zentán, a zentai csata torony-múzeumában, a híres szecessziós tűzoltóállomáson; érdekes személyiségekkel ismerkedhettünk meg Topolyán és Kishegyesen.

A szabadkai diákok kaposvári városnézését iskolánk névadója, Lamping József kaposvári építész munkássága köré szerveztük. Legfontosabb munkája, az 1928-ban épült Városi Mozgóképszínház (ma Szivárvány Kultúrpalota) motívumaiból készült a diákok a közös terméke is. A Lamping-életműhöz kapcsolódott a városi főépítész és a megyei könyvtár helytörténészének előadása is. Ebben a Lamping-monográfián dolgozó könyvtáros, H. Molnár Katalin volt kedden délelőtt a diákok segítségére. Az első Kaposváron töltött napon L.Balogh Krisztina, városi főépítész kalauzolta végig a diákokat a Szivárvány Kultúrális központban, amely a Lamping építészetének ékköve.

Az egész napos kiránduláson először Mohácsra látogattunk, a mohácsi csata nemzeti emlékhelyére, majd Pécsen a Zsolnay-negyed bemutatóinak megtekintése volt az úti cél. A másik egész napos kiránduláson Budapestre mentünk, ahol a legfontosabb program a Petőfi Irodalmi Múzeumban az Arany-emlékév kiállításának megtekintése volt. Emellett eljutottunk a várnegyedbe és a Nemzeti Galériába is. A szállás Szentendrén volt így vacsora előtt a belvárost is megnéztük.

A 2010 óta tartó testvériskolai kapcsolat tovább mélyült és erősödött a mostani munka során. Ennek a kapcsolatnak a legnagyobb értéke az a sok személyes kapcsolat, mely a magyar-magyar diákok között szövődött, és „fittyet hányva” az országhatároknak.

Adatok:

•21 kaposvári és 21 szabadkai diák vett részt a programban
•első utazás: 2017. szeptember 25-29. (a kaposváriak utaztak Szabadkára)
•második utazás: 2017. október 9-13. (a szabadkaiak látogatása Kaposváron)