Szakképzés járvány idején

Szakképzés járvány idején

Egyéb | KSZC.HU | 2020-április-15 |

A Kaposvári Szakképzési Centrum pedagógusait és diákjait is, eddig soha nem tapasztalt kihívások elé állította a koronavírus-világjárvány. Hogyan sikerül átállni a digitális oktatásra? A Somogyi Gazdaság áprilisi számában készített egy összeállítást a témáról Csiba Ágota kancellár asszonnyal és a Siófoki Szakképzési Centrum kancellárjával, Szamosi Lóránttal.

Eddigi tapasztalataik szerint hogy sikerült átállni a távoktatásra?

CS.Á.: Március 18-tól a Kaposvári Szakképzési Centrum tíz iskolájának 4812 tanulója – köztük a felnőttoktatásban résztvevők is – szinte kizárólag digitális eszközön, tartalmakon, alkalmazásokon keresztül sajátítja el a tanév hátralévő tananyagait. A 475 oktató olyan feladatokat készít a tanulók számára, amelyben a gyerekek felismerhetik és ki is használhatják az IKT nyújtotta lehetőségeket, a kreativitást és innovációt igénylő feladatok, problémák megoldásában. Az átállásra csak néhány nap állt rendelkezésre, de az eltelt három hét azt bizonyítja, hogy a kollégák, a tanulók és minden partnerünk összefogása példaértékű. Mindenhol elindult a digitális oktatás: a tíz iskola a helyi szokásokat is figyelembe véve alakította ki a munkarendjét, kiválasztották a számukra legkedvezőbb oktatási platformokat, szabályozták a kapcsolattartás módját. Az ezekhez kapcsolódó feladatokhoz eljárásrend is készült.

SZ.L.: A digitális oktatási rendre való átállás váratlanul érte az iskolákat, hiszen nem rendelkeztek korábban ilyen jellegű tapasztalatokkal. Alig egy hétvége maradt arra, hogy elinduljunk valahogy. A kollégáim lényegében csodát tettek – amit ezúton is köszönök nekik – hiszen ez alatt a rövid idő alatt sikerült, kisebb zökkenőkkel ugyan, de elindítani és folyamatosan működtetni a digitális távoktatást. Mára már elmondhatjuk, hogy a rendszer jól működik, a diákok és családjaik ebben partnerek, a kollégák pedig rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, amelyek szükségesek az új tanítási rendhez. A könnyebb feladatot a közismereti tárgyak oktatása jelenti, nehezebb a szakmai tárgyakat és tartalmakat digitálisan közvetíteni.

Milyen kihívásokat jelentett ez a tanárok, az oktatók számára?  

CS.Á.: Az oktatók nagyon kreatívak és a hozzáállásuk is maximálisan pozitív. Mindannyian sokkal több időt fordítanak jelenleg a feladataikra, mint tették azt a hagyományos munkarendben, hiszen a rendelkezésükre álló taneszközök nem mindegyike volt alkalmas azonnali felhasználásra. Sokan napi 10-12 órát dolgoznak, nagy odaadással. A tananyagok átalakítása, újak készítése sok többletfeladatot ró a tanárokra, de megértették, hogy mi ezzel tudunk segíteni a jelenlegi helyzetben, és az elkészített tananyagok a későbbiekben is nagyon jól felhasználhatók lesznek. Akiknél szükséges, ott a digitális kompetenciák fejlesztése is újra előtérbe került.


SZ.L: A tanárok, szakoktatók nagy hányada már rendelkezett olyan digitális tudással, és ismeretanyaggal, amely megkönnyítette az átállást. Viszont az elmondható, hogy az idősebb, ilyen téren kevésbé tapasztalt oktatók is nagyon hamar felvették a ritmust, és bele tanultak az új rendszerbe. Külön elismerésem ezért nekik. A másik kihívási oldal a tanulók részéról jelentkezett. Nem is annyira az ismerethiány volt a probléma, hanem inkább a digitális eszközök korlátozott száma. Több családban csak egy, vagy egyetlen eszköz sem állt rendelkezésre. Ahol több iskoláskorú gyermek van a családban, ez ott is problémát jelentett. Ezt eszközkölcsönzéssel oldottuk meg. Kiadtuk ingyenes használatba a tanulóinknak (ahol volt igény) az iskolában használt digitális eszközöket (laptop, asztali gép, tablet). Segítettünk az internet kapcsolat megteremtésében is.

Megvannak-e a távoktatáshoz szükséges technikai feltételek?

CS.Á.: A technikai feltételek általában adottak, de vannak hiányosságok is. Akiknél eszközhiány volt tapasztalható, azt tudtuk orvosolni kölcsönzéssel, mind a tanulók, mind az oktatók tekintetében, de az otthoni munkavégzéshez szükséges hálózati feltételek nem mindenhol állnak rendelkezésre. Olyan tanulóink is vannak, akikhez postán juttatják el az iskolából a heti tananyagot, ők pedig a mellékelt válaszborítékban ugyanígy juttatják azt vissza a tanáraikhoz.


SZ.L.: Az előbb leírtakban benne van a válasz: igen, most már rendelkezésre áll mindegyik félnek az eszközállomány.

Hogy oldják meg a tanulók gyakorlati képzését?

CS.Á.: Különösen nagy feladat a szakmai gyakorlati képzés megoldása ott, ahol személyes jelenlét nélkül, projektfeladatokon és digitális oktatóanyagokon keresztül kell a tanulóknak elsajátítani a szakmák rejtelmeit. Néhány esetben a gyakorlati oktatást végző cég felvállalta a diákok távoktatását, de a legtöbbször ez a feladat az iskolákra hárult. Nagyon komoly erőfeszítéseket tesznek az oktatók, hiszen a legtöbbjüknek nem állt rendelkezésére a digitális munkarendhez rendszerezett, személyes megjelenés nélkül is teljes lefedettséget biztosító tananyag. Ez az időszak előtérbe hozza az együttműködés, a közös tartalomkészítés fontosságát minden területen. A felnőttoktatásban résztvevő tanulóink közül olyanok is vannak, akik a gyakorlatot saját cégüknél teljesítik, ők zavartalanul folytathatják a gyakorlat elsajátítását az eddig megszokott módon.


SZ.L.: A Siófoki Szakképzési Centrum elsőként  döntött úgy a megyében, de országos szinten is, hogy a járványügyi veszélyhelyzetre kapcsán elrendelt iskolabezárás, és digitális munkarendre való átállás következtében nem engedi ki a tanulóit a külső gyakorlati képzőhelyekre. Ezt a döntést elsősorban a tanulók és családjaik biztonsága érdekében hoztuk meg. A gazdálkodó szervezetek ezt a döntést tudomásul vették, bár nyilván megnehezítette az ő helyzetüket is, főleg a kisvállalkozásokét. A legnagyobb probléma, hogy vannak olyan szakmák, ahol egyszerűen nem lehet megoldani a digitális oktatást, a gyakorlati oktatás digitális formában történő továbbvitelét. Itt vagy elméleti anyagok előre hozatalával oldottuk meg a helyzetet, illetve a gyakorlati képzés időbeli eltolásával. De vannak olyan szakmák, pl. kereskedelem, vendéglátás, ahol kiváló példák vannak a gyakorlati ismeretek digitális átadására. Egy kitűnő példa erre: a Kistücsök étterem, Csapody Balázs és kollégái mintaszerűen oldották meg ezt a problémát.

A tanulók hogy viszonyulnak a megváltozott oktatási feltételekhez?

CS.Á.: Az általános hozzáállás mind a tanulók, mind pedig a szüleik részéről nagyon pozitív. A diákok szívesen dolgoznak a digitális csatornákon keresztül, nagyon hamar alkalmazkodtak a kialakult helyzethez, egyelőre nagyon lelkesek. Az elkészített feladatok, beadott munkák néha hajnalban kerülnek leadásra;ebből látszik hogy az időbeosztásuk, a kialakított napirendjük még nem minden esetben megfelelő, ebben van hová fejlődni. Természetesen ebben a helyzetben is vannak nehezen motiválható tanulók, de az oktatók mindent megtesznek annak érdekében, hogy őket is megmozgassák. A lemorzsolódás csökkentésére irányuló törekvéseink változatlanok, a módszereket pedig meg kell találni hozzá. Az osztályfőnökök szerepe ilyenkor is kiemelt, a feladataik több helyen előtérbe kerülnek.


SZ.L.: A kezdeti lelkesedést, és az újdonság varázsát mára kissé felváltotta a fáradtság, és a bezártságból fakadó egyéb problémák. Arra hívtam fel a figyelmüket (a közösségi oldalamon közzétett nekik szóló levélben), hogy segíteniük, bíztatniuk és bátorítaniuk kell egymást! Együtt könnyebb és elviselhetőbb lesz ez az átmeneti időszak. A tapasztalat az, hogy ezt zömmel meg is fogadták.

Mi várható a továbbiakban és a tanév végi  vizsgák tekintetében?

CS.Á.: A vizsgák tekintetében egyelőre a felkészülésre fókuszálunk, hiszen még nem tudjuk, hogy mit hoz a jövő. Az biztos, hogy ilyen körülmények között igen nagy kihívás az érettségi és szakmai vizsgákra való felkészülés és felkészítés folyamata: a Kaposvári Szakképzési Centrum iskoláiban 791 fő jelentkezett érettségi vizsgára és 1059 fő szeretne szakmai vizsgát tenni. Szerencsére a folyamat végén járunk, a legtöbb esetben ismétlések, gyakorlások, rendszerezések várnak a végzősökre. Oktatóink mindent megtesznek annak érdekében, hogy a tanulók számára minden lehetséges módon biztosítsák a felkészüléshez elengedhetetlen anyagokat. Ehhez nagyon sok segítséget is kaptunk minden, az oktatásban bármilyen formában érintett szervezett részéről. A Kaposvári Szakképzési Centrum a honlapján létrehozott egy olyan aloldalt, ahol ezeket az ajánlásokat, szakmai anyagokat rendszerezetten helyeztük el, mindenki számára hozzáférhetően. Hogy mi várható a továbbiakban? Mindenki igyekszik a tudása legjavát nyújtani, hogy a legtöbbet segíthesse a későbbiekben adódó szituációkban. Szeretnénk, hogy a tanulóinknak ne legyen hiányérzete, a további életükre minél kevésbé legyen kihatással a jelenlegi helyzet.


SZ.L: Ezek lényegi és fontos kérdések. Mi mindenképpen a vizsgák megtartására készülünk és erre is készítjük fel a tanulóinkat. Azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy fenntartónk (ITM), illetve az érettségi vizsgák megszervezéséért felelős OH bármikor dönthet úgy, a körülményeket mérlegelve, hogy halaszt, vagy éppen más, az eredetitől eltérő formában bonyolítja le az érettségi és szakmai vizsgákat. A tanév érvényes, és én bízom benne, hogy mindenki számára eredményes is lesz!


Somogyi Gazdaság 2020 04

Somogyi Gazdaság online formában



Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara




Legutóbbi bejegyzések

Miniszteri elismerést kaptak a Kaposvári Szakképzési Centrum munkatársai

Miniszteri elismerést kap...

Eötvösös siker a Gépipari Klaszter pályázatán

Eötvösös siker a Gépipari...

Elismerő okleveleket vehettek át a KSZC munkatársai

Elismerő okleveleket vehe...

Főigazgatói köszöntő

Főigazgatói köszöntő...

Magyar Arany Érdemkeresztet kapott a Kaposvári Szakképzési Centrum kancellárja

Magyar Arany Érdemkereszt...

Magyar Ezüst Érdemkeresztet kapott az Ady oktatója

Magyar Ezüst Érdemkereszt...


Kaposvári Szakképzési Centrum
Küldjön nekünk üzenetet!
Név:
E-mail:
Üzenet:
Biztonsági kód (1 + 5) :